Hoppträning för Emma Lundell

I förregår var jag och Jojo iväg och hoppade för Emma Lundell. Det var vår första gång tillsammans borta. Jag kan väl erkänna att jag var lite nervös hur Jojo skulle reagera att vara i ett nytt ridhus med andra nya hästar. Redan vid urlastning började jag känna mig lugn då Jojo var otroligt lugn för att vara på ett nytt ställe med nya lukter. Jag kunde klä på honom lätt utan en massa tjafs om att stå still. Väl inne i ridhuset gick jag några varv för att han skulle kunna få kolla in stället. Longerade honom några varv och sen satt upp. Allt gick väldigt smidigt och hyfsat avslappnat från Jojo sida.
 
Vi värmde upp lite lätt och fick göra nästan samma uppvärmingsövningar som de andra hästarna, fast lättare. Vi värmde upp med att rida på en raksträcka med att lösgöra hästarnas bogar genom att ställa dem inåt m.m. Jojo var målet att göra några steg och sedan rakrikta och få bjudning. På andra sidan skulle vi köra tio meters volter. Två stycken för att vara exakt. Vi skulle göra en volt sedan rida framåt och göra övergångar och sedan göra en volt till. Denna övning gjorde jag och Jojo precis likadant som de andra.  
 
Efter uppvärmningen var det dags för lite hoppning. Emma hade byggt en bana med många linjer och hinder ur sväng. Vi fick börja med att hoppa tre hinder i en s-linje. De andra körde alla tre, medan jag och Jojo fick travhoppa två hinder i följd. En hyfsad okej övning. Kanske lite svårt att hinna svänga på en s-linje med en unghäst och dessutom hinna gå ner i trav och rakrikta till nästa hinder. Blev lite vingligt emellanåt, när vi skulle ner till trav speciellt.
 
Sedan fick Jojo och jag travhoppa kominationen som en åtta. Vi tog ett hinder i taget hoppade dem lite snett. Detta avslutades med att hoppa kombinationen som man ska. Inga konstigheter här heller. Ett bra sätt att visa en unghäst hindrena. Jojo var osäker på alla hinder första gången, men när han hoppat dem en gång var det inga problem sen!
 
Nästa övning var en rak linje på långsidan med ett räcke 4 galoppsprång till en oxer och sedan 4 galoppsprång till ett räcke. Här hoppade de andra alla tre, medan jag hoppade enbart räcke och oxer. Tycker dock att det blev lite fel när jag skulle behöva veja av till sista hindret. Märkte på Jojo att han själv blev lite osäker på vad han skulle göra. När vi sedan fick testa hoppa alla tre bröt han ut till höger eftersom vi gjort de andra gångerna. Att medvetet inte hoppa det sista hindret utan avsikligt veja av för att sedan ändra till att hoppa alla tre tror jag sätter frågetecken i skallen hos den yngre hästen. Nästa gång jag hoppar för Emma kommer säga att jag i sådana fall ska hoppa alla tre för att inte risker missförstånd mellan Jojo och mig.
 
Avslutningen blev att hoppa en förenklad bana av alla hinder. Ett missförstånd i första runden som gjorde att Jojo bröt ut till vänster på en oxer, men sedan hoppade galant efter en omstart. Andra runden körde vi hela banan igen och denna gång gjorde han en suverän runda. Är så himla stolt över Jojo och vilken fantastisk känsla man har på hans rygg när det mest stämmer!
 
Jag är så himla lycklig att första hopplektionen borta gick så himla bra! Mycket har vi att träna på för att nå årets mål, men att han var så cool och hyfsat koncentrerad borta är en otroligt bedrift. Nu är det bara att träna på och kämpa vidare! 
 
Jag har tyvärr varken någon film eller bilder från hoppträningen då jag inte hade någon som kunde filma. Jättetråkigt, men nästa gång ska jag försöka få någon att följa med som kan filma :)
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Rdhastsport - Rebecca Danefjord

Ett nytt liv, nya mål men samma dröm.

RSS 2.0 Rdhastsport - Rebecca Danefjord