Helgen

Igår som sagt stod det hoppning på schemat.
 
Vi ställde iordning den gamla vanliga banan, fast med en tvåkombination också. Eftersom jag inte haft Jojo så länge och jag inte heller vet vad han gjort tidigare (hoppmässigt). Kör vi på första gången style på alla övningar och hinder. Denna gång fick han travhoppa och hoppa tvåkombination. När vi travhoppade körde jag med en bom på marken med ett avstånd  på 2,5m i från hindret. Denna övning gjorde han strålande. Redan första försöket visste han vad som stod på, vilket var toppen! Verkar som han gjort detta tidigare. Jojo fick travhoppa tills hindret var 80cm, sedan nöjde vi oss. Jag vill inte pressa honom för mycket samt att det är ganska jobbig övning styrkemässigt.
 
När det var dags för tvåkombination hade jag kortat avståndet i kombination till 6m i stället för 7-7,5 som är det normala avståndet. I fall han inte skulle tänka framåt i kombinationen skulle det inte bli långt för honom. Hindrena var även uppsatta som kryss för att underlätta. Även första gången på kombinationen överraskade Jojo mig med sin framåtbjudning. Lite undrande var han ju då det var ett hinder nästa direkt efter första. Jag kunde i alla fall länga ut kombintaionen direkt då han skötte sig galant första gången.
 
Hela hoppasset i sig gick väldigt bra. Det är så kul att han blivit så framåtbjudande mot hindrena. Ibland går det nästan lite väl fort fram för honom nu, men det är i och för sig väldigt postivt! Vi avslutade sedan passet att hoppa en lite högre oxer på ca 80-90cm. Tanken är att försöka börja hoppa nått språng lite högre bara för att känna på och se hur han reagerar. Om man tänker på utbildningsnivån kan de flesta tävlingshästar på fyra år hoppa en bana på 1m. Där är inte Jojo än. Han kommer säkert runt, men vill jag ha honom positiv och hel och frisk, gäller det att gå "lagom" framåt. Nu ligger vi på en stadig 70cm-nivå, förhoppningsvis i slutet av detta år på 1m-nivå. Detta är ett mål, men om vi klarar målet får vi se. Det är upp till bevis helt enkelt. 
 
Jag hann även hoppa Anieta igår. Henne fokuserade jag mycket på att enbart bibehålla rytmen banan runt. Hon har en förmåga att fastna i hörnen och dra iväg före och efter hindrena, så körde mycket hinder ur sväng och distanser på henne. Väldigt basic. Till en början när det var lågt flöt allt på otroligt trevligt. När vi höjde upp till 80 kom lite av hennes tendenser att fastna i hörnen fram och att hon drog iväg efter hindret. Dock mot slutet efter att ha jobbat med att hålla henne framme, men ändå stabil och i samma rytm före och efter hindret gjorde hon ett par riktigt trevlig hopp. Det var en fröjd att sitta på henne stundtals. Blir spännande om nått år hur långt hon har kommit. 
 
Idag däremot blev det då självklart ingen hoppning. Charlotte är nere i Halmstad för att lämna Anieta och jag fick då äran att ta hand om Messi. Så Jojo och Messi fick en skön söndags promenad i solen. Alldelas underbart! Rutinen som jag har är egentligen att rida Jojo på söndagar, men eftersom vi ska träna på tisdag för Emma Lundell vill jag inte att han vilar dagen före. Messi kommer jag också att trimma på imorgon lite grann. 
 
En tjusig bild på Jojo efter hoppasset. Han är lite speciell min häst x)
 
//RD
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Rdhastsport - Rebecca Danefjord

Ett nytt liv, nya mål men samma dröm.

RSS 2.0 Rdhastsport - Rebecca Danefjord